OPS2016
Uuden opetussuunnitelman painotukset
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet hyväksyttiin vuonna 2014 ja otettiin käyttöön vuonna 2016. OPS2016 korostaa kestävän elämäntavan oppimista. Uutena terminä opetussuunnitelmaan on tuotu ekososiaalinen sivistys. Kestävän elämäntavan tavoitteet näkyvät opetussuunnitelman arvoperustassa, oppiaineiden tavoitteissa ja sisällöissä sekä laaja-alaisen osaamisen tavoitteissa.
”Ihminen on osa luontoa ja täysin riippuvainen ekosysteemien elinvoimaisuudesta. Tämän ymmärtäminen on keskeistä ihmisenä kasvussa. Perusopetuksessa tunnistetaan kestävän kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen välttämättömyys, toimitaan sen mukaisesti ja ohjataan oppilaita kestävän elämäntavan omaksumiseen. Kestävän kehityksen ja elämäntavan ulottuvuudet ovat ekologinen ja taloudellinen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen.
Ekososiaalisen sivistyksen johtoajatuksena on luoda elämäntapaa ja kulttuuria, joka vaalii ihmisarvon loukkaamattomuutta, ekosysteemien monimuotoisuutta ja uusiutumiskykyä sekä samalla rakentaa osaamispohjaa luonnonvarojen kestävälle käytölle perustuvalle kiertotaloudelle. Ekososiaalinen sivistys merkitsee ymmärrystä erityisesti ilmastonmuutoksen vakavuudesta sekä pyrkimystä toimia kestävästi. (OPS2016)”
Kestävän elämäntavan neljä ulottuvuutta
Opetussuunnitelmasta poimitut kestävän elämäntavan teemat on jaoteltu sivustollamme neljään eri ulottuvuuteen:
- Ekologinen kestävyys: luonnon monimuotoisuuden varmistaminen ja luonnonvarojen kestävä käyttö
- Taloudellinen kestävyys: kestävä ja tasapainoinen talouskasvu
- Sosiaalinen kestävyys: oikeudenmukainen ja inhimillinen kohtelu
- Kulttuurinen kestävyys: monimuotoisuuden ja kulttuuriperinteiden vaaliminen
Kestävyyden teemat linkittyvät toinen toisiinsa ja muodostavat kokonaisuuden kestävän elämäntavan saavuttamiseksi. Esimerkiksi lähellä tuotettu uusiutuvat energia takaa luonnon monimuotoisuuden säilymisen, kestävän talouskasvun, tukee työntekijöiden oikeudenmukaista kohtelua ja takaa kulttuurin kehittymisen.
Olemme jakaneet opetussuunnitelman teemat kahteen kategoriaan ja niiden alateemoihin:
Ekologinen ja taloudellinen kestävyys
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys
Painopisteet oppiaineissa
Kestävän elämäntavan teemoja voidaan käsitellä oppiaineissa tai laaja-alaisten oppimisen tavoitteiden kautta yhteisissä projekteissa. Osassa oppiaineissa kestävän elämäntavan tavoitteet korostuvat vahvemmin, mutta teemoja voidaan käsitellä kaikissa oppiaineissa.
Alla oleva kaavio tuo esille oppiaineet, joissa korostuu kestävän elämän teemat selkeimmin.
AI | MA | YM | BG | GE | FY | KE | TE | UE | ET | HI | YH | MU | KU | KÄ | LI | KO | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Luonto ja lähiympäristö | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | |||||||
Kulutus ja kiertotalous | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | ||||||
Vesi, ilma ja energia | x | x | x | x | x | x | x | ||||||||||
Kestävä liikenne | x | x | x | x | x | x | x | x | x | ||||||||
Kulttuuri ja yhteisöllisyys | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | ||||
Osallisuus ja vaikuttaminen | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | |||||
Terveys ja turvallisuus | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Painopisteet laaja-alaisen oppimisen tavoitteissa
Kestävän elämäntavan teemat tulevat esille myös laaja-alaisen oppimisen tavoitteissa. Alla oleva kaavio tuo esille esimerkkejä teemojen pääpainotuksia tavoitteissa.
L1 | L2 | L3 | L4 | L5 | L6 | L7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Luonto ja lähiympäristö | x | x | x | x | x | ||
Kulutus ja kiertotalous | x | x | x | x | x | ||
Vesi, ilma ja energia | x | x | x | x | x | ||
Kestävä liikenne | x | x | x | x | x | ||
Kulttuuri ja yhteisöllisyys | x | x | x | x | x | x | x |
Osallisuus ja vaikuttaminen | x | x | x | x | x | x | x |
Terveys ja turvallisuus | x | x | x | x | x | x | x |
L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L3: Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
L4: Monilukutaito
L5: Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
L6: Työelämätaidot ja yrittäjyys
L7: Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Apuja koulun kestävän elämäntavan strategiatyöhön
Yhdessä pohdittu strategia auttaa kouluasi pääsemään yhteiseen tavoitteeseen. Katso vinkit suunnitteluun:
- Keke koulussa – kestävän kehityksen opas
- Kestävän kehityksen ohjelma
- Vihreä lippu
- Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi
Lue lisää usein kysytyistä kysymyksistä ja pyydä asiantuntijoita avuksesi!