Luonto ja lähiympäristö
Ekologinen ja taloudellinen kestävyys
”Ympäristön suojelemisen merkitys avautuu omakohtaisen luontosuhteen kautta. Oppilaita ohjataan ymmärtämään omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys paitsi itselle, myös lähiyhteisöille, yhteiskunnalle ja luonnolle.” (OPS2016)
Positiivinen ja läheinen luontosuhde muodostuu olemalla ja oppimalla luonnossa. Tutkiva oppiminen läpi perusopetuksen luo pohjan tieteelle ja syvälliselle luonnon tuntemiselle. Ekologinen ja taloudellinen kestävyys vaatii toteutuakseen luonnon monimuotoisuuden arvon ymmärtämisen.
Lähiympäristöön kuuluu muutakin kuin luontoympäristö. Koulua ympäröivää lähiympäristöä avataan oppilaille oppimisen paikkoina. Mm. kirjastot, liikunta-, taide- ja luontokeskukset, museot ja muut yhteistyötahot tarjoavat monimuotoisia oppimisympäristöjä. Koulun ulkopuolisille retkille hyvät ohjeet löydät LYKE-verkostolta. Lue lisää kestävän elämäntavan OPS2016:sta!
Fakta
- Luonnossa olemisella on tutkitusti positiivisia vaikutuksia terveyteen: laskee verenpainetta ja stressitasoa, parantaa immuunipuolustusta, parantaa itsekontrollia, vähentää impulsiivista käyttäytymistä ja ADHD:n oireita. (Metsäntutkimuslaitos Metla)
- Luonto vaikuttaa lapsiin levottomuutta ja häiriökäyttäytymistä hillitsevästi. Vahvan luontosuhteen syntyminen lapsuudessa antaa eväitä loppuelämään. (Metla, Luontoon.fi)
- Luonnon monimuotoisuus on tärkeää säilyttää. Suomessa oń vuonna 2015 listattu 2 124 uhanalaista lajia. Niistä 680 on erityisesti suojeltavia. (Ymparisto.fi)
Teemapäivät
Luonnon monimuotoisuuden päivä 22.5. / Osaa ulkona -päivä toukokuussa / Maailman ympäristöpäivä 5.6. / Suomen luonnon päivä elokuussa / Valtakunnallinen sienipäivä 30.8. (ks. Teemapäiväkalenteri)
Pohdi
Miten usein vietän aikaa luonnossa? Miksi luonnossa on mukava olla? Mitä voin oppia luonnossa olemalla? Miten voin edistää ympäristön säilymistä puhtaana ja hyväkuntoisena?
Lisätietoja
Verkostoidu
Luontokoulut
Ympäristöjärjestöt
Liikuntajärjestöt
Yritykset
OPS2016: Luonto ja lähiympäristö
Teeman painotuksia
- 1–2 luokka: luontoherkkyyden kehittyminen
- 3–6 luokka: luontosuhteen vahvistaminen, luonnon tutkiminen, vaikuttaminen
- 7–9 luokka: luontosuhteen vahvistaminen, tieteellinen ja tutkimuksellinen ote, vaikuttaminen
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteita
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
- Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
- Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
- Monilukutaito (L4)
- Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
Lue vinkkimme teeman painotuksista, sovellusehdotuksista ja asiantuntija-avusta.
Voit myös vinkata sisältöehdotuksia ja palveluitasi palautelomakkeella!