Terveys ja turvallisuus
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys
”Oman elämän ja elinympäristön ilmiöitä pohditaan erityisesti terveyden ja turvallisuuden näkökulmista. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon paikallinen toimintaympäristö ja lähiympäristön tila.” (OPS2016)
Turvallinen ja terveellinen arki muodostuu fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä. Sisällöt ovat käytännönläheisiä ja linkittyvät eri ikävaiheille ominaisiin teemoihin. Oppilaita ohjataan toimimaan turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen.
Turvallista ja terveellistä arkea suunnitellaan yhdessä oppilaiden kanssa. Vastuun ottamista omasta hyvinvoinnista harjoitellaan oppilaiden kanssa yhdessä. Yhteisöllinen ilmapiiri mahdollistaa teemojen luottamuksellisen käsittelyn ja rakentaa sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää elämäntapaa. Lue lisää kestävän elämäntavan OPS2016:sta!

Fakta
- Noin puolet aikuisiän mielenterveyshäiriöistä on alkanut jo ennen 14 vuoden ikää ja noin kolme neljästä ennen 24 vuoden ikää. Nuorilla on mielenterveyshäiriöitä noin kaksi kertaa useammin kuin lapsilla. (THL)
- Nuorten terveystapatutkimuksen mukaan 12–18-vuotiaiden ylipainoisuus on lähes kolminkertaistunut neljän viime vuosikymmenen aikana, myös lihavuuden vaikeusaste on kasvanut. (THL)
- Joka kymmenes koululainen kokee olevansa yksinäinen vuodesta toiseen. Yksinäisyydellä on kytkös masennukseen ja syrjäytymiseen. (Turun yliopisto)
Teemapäivät
112-päivä 11.2. / Maailman terveyspäivä 7.4. / Henkisen hyvinvoinnin viikko huhti-toukokuussa / Tapaturmapäivä 13.5. / Tupakanvastainen päivä 31.5. / Maailman mielenterveyspäivä 10.10. (ks. Teemapäiväkalenteri)
Pohdi
Miten edistän omaa fyysistä/psyykkistä/sosiaalista terveyttä? Miten voisin edistää koko yhteisön terveyttä ja turvallisuutta? Miksi on tärkeää, että jokainen kokee turvallisuuden tunnetta?
Lisätietoja
Verkostoidu
Liikuntaseurat
SPR
Poliisi- ja pelastuslaitos
Terveyttä edistävät järjestöt
OPS2016: Terveys ja turvallisuus
Teeman painotuksia
- 1–2 luokka: arjen perustaidot, luokan toimintakulttuurin luominen
- 3–6 luokka: vastuun ottaminen omasta terveydesta, motoriset perustaidot ja sosiaaliset taidot, turvallisuustaitojen kehittäminen
- 7–9 luokka: fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen terveys sekä turvallisuus
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteita
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
- Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
- Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
- Monilukutaito (L4)
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
- Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
Lue vinkkimme teeman painotuksista, sovellusehdotuksista ja asiantuntija-avusta.
Voit myös vinkata sisältöehdotuksia ja palveluitasi palautelomakkeella!
Äidinkieli ja kirjallisuus
Tarinat, kirjoitukset, draama

Matematiikka
Teemaan liittyvät laskutoimitukset
Ympäristöoppi
Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.
Ravinnon, liikunnan ja levon vaikutus hyvinvointiin, turvallisuuskäytänteiden harjoittelu, työympäristön terveellisyyskartoitus (esim. valaistus, lämpö, melu, sisäilma, ergonomia, ympäristömyrkyt), yhteisöllisyyden rakentaminen ja yhteistyö lähiympäristön toimijoiden kanssa.

Laukaa: itsetehty ruoka, ruoan alkuperä (€) / Hakolan tila
Uskonto
Hyvinvoinnin merkitys itselle ja ympärillä oleville ihmisille
Elämänkatsomustieto
Hyvinvoinnin merkitys itselle ja ympärillä oleville ihmisille
Musiikki
Ääniturvallisuus ja melun vaikutukset, musiikin hyvinvointivaikutukset, yhdessä musisointi, teemaan liittyvät musiikkiteokset
Kuvataide
Kuvataiteen kautta terveyden ja turvallisuuden teemoista oppiminen, esim. tehdään julisteita koulun seinille tai tehden ympäristötaidetta
Käsityö
Käsityön turvallisuusteemat, käsityön hyvinvointivaikutukset
Liikunta
Oppilaita kannustetaan kulkemaan koulumatkat terveyttä ja kuntoa edistävällä tavalla.
Eri liikennemuotojen terveysvaikutukset ja liikenneturvallisuuden harjoittelu, välituntiliikunta, oppilaiden itse ohjaama välituntiliikunta, koulumatkojen kulkeminen lihasvoimin

Äidinkieli ja kirjallisuus
Tarinat, kirjoitukset, draama, mielipidekirjoitukset
Matematiikka
Teemaan liittyvät laskutoimitukset, esim. tilastot terveydestä ja turvallisuudesta
Ympäristöoppi
Kannustetaan oppilasta edistämään hyvinvointia ja turvallisuutta toiminnassaan ja lähiympäristössään ja ohjata oppilasta toimimaan turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen. (T8)
Ravinnon, liikunnan ja levon vaikutus hyvinvointiin esim. hyvinvointipäiväkirjan tai yhteisten hyvinvointihaasteiden avulla, turvallisuuskäytänteiden harjoittelu, yhteisöllisyyden rakentaminen ja yhteistyö lähiympäristön toimijoiden kanssa.

Harjoitellaan turvallisuuden edistämistä ja turvataitoja esimerkiksi seuraavilla osa-alueilla: liikenne-, palo-, sähköturvallisuus, tapaturmat, myrkytykset, päihteet, kiusaamisen ehkäisy, fyysinen ja henkinen koskemattomuus sekä toiminta ensiapu- ja vaaratilanteissa.
Turvallisuuspäivän järjestäminen eri teemoilla ja asiantuntijavierailijoilla. lähiympäristön vaaranpaikkojen kartoittaminen ja vaikuttaminen epäkohtiin

Ohjataan oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti. (T11)
Median käytön haasteiden ja mahdollisuuksien kartoittaminen, tietokoneella työskentelyn ergonomia, liiallisen istumisen vähentäminen, taukoliikunnan lisääminen
Ohjataan oppilasta ymmärtämään terveyden osa-alueita, arjen terveystottumusten merkitystä sekä elämänkulkua, lapsuuden ja nuoruuden yksilöllistä kasvua ja kehitystä sekä rohkaista oppilasta harjoittelemaan ja soveltamaan terveysosaamistaan arjessa. (T19)
Terveellisen ruoan vaikutus ja valmistus, terveyspäiväkirja, yksinäisyyden vaikutukset ja yksinäisyyden ennaltaehkäisy, työympäristön terveellisyyskartoitus (esim. valaistus, lämpö, melu, sisäilma, ergonomia, ympäristömyrkyt)
Laukaa: itsetehty ruoka, ruoan alkuperä (€) / Hakolan tila
Harjoitellaan tunnistamaan oman kehon ja mielen viestejä ja tiedostamaan omia ajatuksia, tarpeita, asenteita ja arvoja. Perehdytään terveyden osa-alueisiin ja voimavaroihin, arjen terveystottumuksiin, mielenterveystaitoihin, sairauksien ehkäisyyn ja itsehoitotaitoihin. Lisäksi harjoitellaan tunteiden tunnistamista, ilmaisua ja säätelyä. Tunnistetaan omaa oppimista tukevia asioita.
Rauhoittumis- ja rentoutumismenetelmät, tunteiden tunnistamisen ja ilmaisemisen harjoitteet, oman kehon viestien ymmärtäminen esim. väsymys tai stressin oireet
Uskonto
Hyvinvoinnin merkitys itselle ja ympärillä oleville ihmisille, vastuun ottaminen omasta terveydestä esim. hyvinvointipäiväkirja, terveellinen ja kestävä ruokavalio
Elämänkatsomustieto
Hyvinvoinnin merkitys itselle ja ympärillä oleville ihmisille, vastuun ottaminen omasta terveydestä esim. hyvinvointipäiväkirja, terveellinen ja kestävä ruokavalio
Historia, 4–6 luokka
Terveys- ja turvallisuustottumusten kehitys eri aikakausina
Yhteiskuntaoppi, 4–6 luokka
Tutustutaan yhteiskunnan toimintaan yksilön, perheen ja muiden lähiyhteisöjen näkökulmasta. Pohditaan, kuinka jokainen voi itse vaikuttaa lähiyhteisön turvallisuuteen ja viihtyisyyteen.
Demokraattisin keinoin vaikuttaminen esim. koulun pihan viihtyisyyteen, yhteydenotot vaikuttajiin epäkohtien kohdalla, yhteisöllisyyden rakentaminen ja yhteistyö lähiympäristön toimijoiden kanssa.

Musiikki
Ääniturvallisuus ja melun vaikutukset terveydelle ja turvallisuudelle, musiikin yhdistävä ja hyvinvointia luova vaikutus
Kuvataide
Kuvataiteen kautta terveyden ja turvallisuuden teemoista oppiminen, esim. tehdään julisteita koulun seinille
Käsityö
Käsityön turvallisuuteen liittyvät teemat, käsityön hyvinvointivaikutukset, käsityön teosten kautta vaikuttaminen koulun terveys- ja turvallisuuskulttuuriin
Liikunta
Koulun ulkopuolisille liikuntapaikoille siirtymisessä edistetään turvallista liikennekäyttäytymistä.
Liikenneturvallisuuden harjoittelu, aktivointi välituntiliikuntaan, oppilaiden itse ohjaama välituntiliikunta, koulumatkojen kulkeminen lihasvoimin

Opetuksen yhteydessä korostetaan fyysistä aktiivisuutta ja yhteistoiminnallisuutta ylläpitäviä työtapoja, kannustavaa vuorovaikutusta ja toisten auttamista sekä henkisesti ja fyysisesti turvallista toimintaa.
Liikunnallinen elämäntapa osana arkea, vuorovaikutustaitojen harjoittelu, Move! -mittaukset 5. luokalla terveystarkastusten osana, hyötyliikunta esim. lumenluonti koulun pihalla
Äidinkieli ja kirjallisuus
Tarinat, kirjoitukset, draama, mielipidekirjoitukset

Matematiikka
Teemaan liittyvät laskutoimitukset, esim. tilastot terveydestä ja turvallisuudesta
Biologia
Tarkastellaan kasvuun, kehitykseen ja terveyteen vaikuttavien biologisten tekijöiden perusteita. Tutustutaan, miten perimä ja ympäristö vaikuttavat ihmisen eri ominaisuuksien kehittymiseen.
Tieteellinen tieto ihmisen terveyttä edistävistä ja haittaavista tavoista
Maantieto
Terveys- ja turvallisuustilanne eri puolilla maailmaa, omat vaikutusmahdollisuudet globaalisti terveyttä edistäviin toimiin esim. kehitysyhteistyö
Fysiikka
Sisältöjä valitaan siten, että oman elämän ja elinympäristön ilmiöitä pohditaan erityisesti terveyden ja turvallisuuden näkökulmista. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon paikallinen toimintaympäristö. Sisältöjä valitaan myös kodin sähköturvallisuuteen sekä sähkön käyttöön ja tuottamiseen liittyen.
Eri laitteiden energiatehokkuus, melun vaikutus terveyteen ja melumittaukset, turvalliset toimintamallit fysiikan tunneilla
Kemia
Sisältöjä valitaan siten, että oman elämän ja elinympäristön ilmiöitä pohditaan erityisesti terveyden ja turvallisuuden näkökulmista. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon paikallinen toimintaympäristö ja lähiympäristön tila. Tutustutaan kodin kemikaaleihin ja paloturvallisuuteen. Turvallisen työskentelyn periaatteet ja perustyötaidot luovat pohjan kokeelliselle työskentelylle.
Kemikaalien vaikutukset terveydelle, turvalliset toimintamallit kemian opiskelussa
Kemian ilmiöihin ja sovelluksiin liittyviä sisältöjä valitaan erityisesti ihmiskunnan hyvinvoinnin ja teknologian näkökulmista. Pääpaino on kestävässä luonnonvarojen käytössä, ja tuotteiden elinkaariajattelu on yhtenä tarkastelutapana.
Kemian alan vaikutus ihmisen terveyden lisäämiseen tai estämiseen, esim. ihmiselle haitalliset kemikaalit
Terveystieto
Terveyden vaaratekijöistä nostetaan esiin liikkumattomuus ja passiivinen elämäntapa, ravitsemuksen ja nukkumisen ongelmat, kiusaaminen ja stressi. Sisällöissä otetaan huomioon nuoren mielen pahoinvointi, riippuvuudet sekä päihteet ja niiden käytön ehkäisy. Sairauksien ehkäisyyn liittyvistä sisällöistä valitaan keskeiset ja ajankohtaiset tartuntataudit sekä kansantaudit ja tapaturmat. Lisäksi käsitellään turvallisuustaitoja ja -valmiuksia, ensiaputaitoja, itsehoitoa sekä tuen ja avun hakemista.
Työergonomia, liiallisen istumisen vähentäminen, rauhoittumis- ja rentoutumismenetelmät, tunteiden tunnistamisen ja ilmaisemisen harjoitteet, oman kehon viestien ymmärtäminen esim. väsymys tai stressin oireet, yksinäisyyden ja kiusaamisen ennaltaehkäisy, lähiympäristön vaaranpaikkojen kartoittaminen ja vaikuttaminen epäkohtiin

Ohjataan oppilasta ymmärtämään terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti. (T1)
Voimaannuttavat harjoitukset, tieteellinen tieto terveydestä, oman elämän hyvinvointia tuottavien asioiden konkretisoiminen esim. kaavioiden tai taiteen kautta
Ohjataan oppilasta syventämään ymmärrystään fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja niitä vahvistavista ja vaarantavista tekijöistä ja mekanismeista sekä tukea oppilaan valmiuksia käyttää näihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti. (T5)
Tieteellinen tieto terveyttä edistävistä tavoista, omien terveystottumusten konkretisoiminen esim. päiväkirjan tai kaavioiden avulla, työympäristön terveellisyyskartoitus (esim. valaistus, lämpö, melu, sisäilma, ergonomia)
Ohjataan oppilasta ymmärtämään ympäristön, yhteisöjen, kulttuurin ja tieto- ja viestintäteknologian merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille. (T9)
Median käytön haasteet ja mahdollisuudet, työergonomia, kuvaruudun valon vaikutus terveyteen, liiallisen istumisen vähentäminen, uudet hyvinvointia mittaavat teknologiat
Uskonto
Eettinen pohdinta terveyden ja turvallisuuden teemoista, oman vastuun ymmärtäminen
Elämänkatsomustieto
Eettinen pohdinta terveyden ja turvallisuuden teemoista, oman vastuun ymmärtäminen
Historia
Terveys- ja turvallisuuskäytänteiden kehittyminen eri aikakausina, tulevaisuuden käytänteiden ideointi
Yhteiskuntaoppi
Käsitellään sekä oman että lähiyhteisöjen, kuten perheiden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämistä.
Vaikuttamisen keinot terveyteen ja turvallisuuteen henkilökohtaisessa elämässä, lähiympäristössä, kansallisesti ja globaalisti, esim. järjestöjen kautta
Musiikki
Ohjataan oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin. (T10)
Musiikin hyvinvointivaikutuksiin tutustuminen ja kokeminen, musiikki osana muita terveyttä ja turvallisuutta lisääviä aloja
Ohjataan oppilasta huolehtimaan kuulostaan sekä musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta. (T11)
Ääniturvallisuuden perusteet, melututkimukset
Kuvataide
Kuvataiteen kautta terveyden ja turvallisuuden teemoista oppiminen, esim. tehdään julisteita koulun seinille hyvinvointikampanjaan
Käsityö
Ohjataan oppilasta havainnoimaan, ennakoimaan ja reagoimaan työtilanteisiin liittyviin riskitekijöihin ja toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa. (T5)
Käsityöhön liittyvät turvallisuusteemat, käsityön teosten kautta vaikuttaminen terveys- ja turvallisuuskäyttäytymiseen
Perehdytään työturvallisuuteen ja kartoitetaan ja arvioidaan työn vaaroja sekä riskejä osana käsityöprosessia. Työskennellään turvallisesti.
Turvallisuus käsityöprosesseissa, vaateteollisuuden vaikutukset terveyteen ja turvallisuuteen globaalisti, esim. hikipajat
Liikunta
Huolehditaan siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä. (T11)
Yhteisölliset toimintamallit, liikuntakerhot, välituntiliikunta, oppilaiden itse ohjaama välituntiliikunta, tunteiden tunnistamisen harjoittelu ja ilmaisu
Autetaan oppilasta ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkitys kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. (T12)
Liikuntapäiväkirja, välituntiliikunta, liikuntakerhot, liikuntajärjestöjen toimintaan tutustuminen, koulumatkojen kulkeminen lihasvoimin, Move! -mittaukset, hyötyliikunta esim. lumenluonti koulun pihalla

Kotitalous
Ohjata ja motivoidaan oppilasta toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti sekä ohjata kiinnittämään oppilaan huomiota käytettävissä oleviin voimavaroihin. (T5)
Ruokaan liittyvät turvallisuusteemat, terveellinen ja kestävä ruokavalio
Harjaannutetaan oppilasta lukemaan, tulkitsemaan ja arvioimaan toimintaohjeita sekä merkkejä ja symboleja, jotka käsittelevät kotitaloutta ja lähiympäristöä. (T11)
Kestävän kehityksen ruokasymboleihin tutustuminen, esim. Reilu kauppa, Joutsenmerkki
Aterioiden suunnittelu, toteutus ja erilaiset ruokailutilanteet tähtäävät ruokaan ja syömiseen liittyvien valintojen ja tottumusten pohtimiseen ravitsemussuositusten, ruokaturvallisuuden, ruokaketjun, elintarviketuntemuksen, taloudellisuuden, eettisyyden ja ruokaan liittyvän luotettavan tiedon näkökulmasta.
Kestävä ruokavalio niin globaalisti kuin henkilökohtaisen terveyden näkökulmasta esim. ruokapäiväkirja, eettinen ruokavalio ja erilaiset ruokavaliot esim. kasvissyönti, terveelliset välipalat koulussa

Laukaa: itsetehty ruoka, ruoan alkuperä (€) / Hakolan tila